Adressen
[Leerlingen - Consulteren - Extra]
[Leerlingen - Archief - Extra]

Hier kunt u de adressen van een leerling bijhouden.

Om een adres toe te voegen klikt u op de knop 'Nieuw', om gegevens van een bestaand adres te wijzigen selecteert u dit adres met de L-muistoets uit de overzichtslijst en klikt u op 'Wijzigen' en om een adres te schrappen selecteert u dit adres met de L-muistoets uit de overzichtslijst en klikt u op 'Verwijderen'.

De aanschrijftitel selecteert u uit de aangeboden keuzelijst.

Bij de aanspreeknaam krijgt u een lijst met, naast de leerling zelf, ook alle personen die u via het tabblad 'Relaties' hebt ingegeven.

Het land wordt standaard ingevuld met België. U kunt dit wijzigen door een ander land uit de lijst te selecteren.

Straat, nummer, bus en kamer moet u zelf invullen.

De gemeente moet u selecteren uit de bijhorende lijst. U kunt de lijst wel inkorten door eerst (een deel van) het postnummer in te tikken en daarna op de bijhorende knop te klikken. U krijgt dan enkel de gemeenten te zien met dit postnummer (of waarvan het postnummer begint met het ingetikte cijfer). Als u bvb. cijfer 8 intikt, krijgt u enkel de gemeenten uit West-Vlaanderen te zien.
Indien het om een buitenlandse gemeente gaat, kunt u deze knop uiteraard niet gebruiken en moet u postnummer en gemeente manueel invullen. De postcodes van de ons omringende landen moeten wel aan een bepaald formaat beantwoorden:
Nederland: XXXXAA
Frankrijk: XXXXX
Duitsland: XXXXX
Luxemburg: XXXX
(waarbij X = cijfer en A = letter)

De provincie wordt automatisch ingevuld wanneer u een gemeente uit de lijst selecteert.

Daaronder kunt u nog vrije opmerking(en) ingeven.

Indien het adres dit van de eerste of tweede leerplichtverantwoordelijke is, vinkt u dit aan. Dit adres wordt dan overgenomen op de fiche van de leerplichtverantwoordelijken.

Tenslotte moet u nog het adrestype aanvinken. Eerst een woordje uitleg bij de verschillende types:
1) domicilie: het officiële adres (zoals dit op de identiteitskaart vermeld is);
2) verblijf: het adres waar de leerling eventueel kan verblijven (bvb. grootouders);
3) facturatie: het adres waarnaar de rekeningen gestuurd moeten worden. Opgelet: dit kan anders zijn dan het aanschrijfadres, bvb. wanneer het kind in een instelling geplaatst is (= aanschrijfadres) en de ouders de kosten betalen (= facturatie-adres)!
4) aanschrijf: het adres waar de briefwisseling naartoe moet (bvb. vader/moeder indien gescheiden of instelling indien de leerling geplaatst is);
5) overige: alle situaties waarin geen enkele van 4 bovenstaande gevallen van toepassing is. Bvb. adres tweede ouder indien hij/zij geen briefwisseling en rekeningen mag ontvangen en de leerling daar ook nooit verblijft;
6) halte: het adres waar de bus de leerling oppikt indien deze gebruik maakt van het leerlingenvervoer.
Het is mogelijk dat één adres meerdere functies heeft (bvb. domicilie en facturatie). Enkel het domiciliëringsadres wordt overgenomen op het tabblad 'Personalia'.

In geval van het facturatie-adres krijgt u nog 2 bijkomende velden (die van toepassing zijn op de applicatie Rekeningen). 
Domicilienummer dient om het rekeningnummer in te geven waarlangs de betalingen via domiciliëring gebeuren. 
Het percentage slaat op het gedeelte van de rekening dat door de persoon verbonden aan dit facturatie-adres moet worden betaald. Standaard wordt dit ingevuld met 100.