Langs deze menukeuze worden de berichten voor een laattijdige inschrijving of een vroegtijdige uitschrijving of een problematische afwezigheid of een definitieve uitsluiting als tuchtmaatregel aangemaakt.
Stap 1: Berichten controleren
U komt in de leerlingenlijst
terecht. Merk op dat u hier alle berichten van het volledige schooljaar te zien
krijgt! Het is dus goed mogelijk dat een leerling meerdere keren in deze lijst
voorkomt.
U moet eerst de berichten controleren. Klik hiervoor op de gelijknamige
knop. Op basis van de begin- en einddatum van de inschrijving
en het aantal B-codes worden individuele berichten aangemaakt en voert het programma
een aantal controles uit op uw leerlingenbestand.
U krijgt een lijst met leerlingen bij wie al dan niet fouten werden vastgesteld:
Bij het type ziet u om welk soort bericht het gaat:
Vroege uitschrijving
Late inschrijving
Problematische afwezigheid
GOK-indicatoren
Wijziging financierbaarheid
Wijziging verblijfsregeling (enkel voor BUSO)
In de kolom # vindt u het aantal fouten.
De status geeft aan of er nog problemen zijn met het bericht:
Bericht staat in wachtrij (werd nog
niet gecontroleerd)
Verzonden bericht
Foutloos bericht (klaar om te
verzenden)
Bericht met fouten
De laatste kolom 'V' duidt de vestiging aan.
Moet u een reeds verstuurd bericht opnieuw doorsturen, dan moet het eerst in
de wachtrij geplaatst worden. Dit doet u door de leerling te selecteren.
Onderaan verschijnt dan .
Als u hier op klikt, krijgt het bericht de status van een ongecontroleerd
bericht en kan het opnieuw gecontroleerd en doorgestuurd worden (zie verder).
Bij een vroege uitschrijving kunt u vanuit dit scherm ook Luik A afprinten en bij een late inschrijving Luik B.
Mocht de lijst met berichten te uitgebreid worden, dan kunt u via de zoekfunctie bovenaan de lijst zoeken op naam.
Stap 2: Fouten verbeteren
Om te weten om welke fouten het gaat, klikt u de leerling aan. U krijgt dan
volgende informatie:
Wilt u meer gedetailleerde informatie, dan klikt u op de drie puntjes in de
laatste kolom:
Om de fout te verbeteren klikt u deze aan met de L-muistoets. U komt dan
automatisch in het scherm terecht waar u deze fout moet aanpassen.
Stap 3: Berichten opnieuw controleren
Nadat u alle fouten verbeterd hebt, klikt u nogmaals op de knop 'Berichten
(opnieuw) controleren'.
Stap 4: Contactgegevens invullen
Pas als er geen enkele fout meer wordt vastgesteld, zal u het bestand met de inschrijvings- en leerlingengegevens kunnen opbouwen:
U moet wel eerst nog de gegevens van de contactpersoon invullen. Dit
is de persoon die het departement mag contacteren als er vragen zijn
i.v.m. de berichten en is verplicht in te vullen. Voor de naam wordt gekeken
naar de functies die zijn ingevuld op de
schoolfiche (verantwoordelijke EDISON). Indien niet ingevuld kan u het hier zelf
aanvullen.
Standaard
wordt het telefoonnummer van de school genomen. Dit kunt u
uiteraard ook nog wijzigen.
Stap 5: Bestand aanmaken
Klik nu op 'EDISON-bestand aanmaken!'
Dit kan even duren waarna u volgend scherm krijgt:
Stap 6: Bestand downloaden
Nu moet het bestand nog worden gedownload. U klikt op "klik hier" en komt in volgend scherm terecht:
Kies voor 'Opslaan'. U komt in volgend scherm:
Het bestand moet opgeslaan worden in de map \EDISON.WIN\TOSEND.
Indien u geen rechten hebt op deze map hebt u twee mogelijkheden. Ofwel slaat u
het bestand op op diskette, memorystick of een andere gegevensdrager en bezorgt u die aan een collega die wel rechten
heeft op Edison. Ofwel slaat u het bestand op in een map op het netwerk
zodat uw collega hier aan kan. Hij/zij moet in
beide gevallen dit bestand langs Windows Verkenner kopiėren naar de map \EDISON.WIN\TOSEND.
Stap 7: Controle-uitprint
Langs menu 'Edison' - 'Edison Controlebestand' kunt u een controle-uitprint maken van de berichten.
Stap 8: Berichten versturen
Nu kunt u het bestand doorsturen met het EDISON-pakket.