Langs deze menukeuze worden de berichten voor tijdelijk onderwijs aan huis aangemaakt (zie SO/2007/05, punt 8).
Stap 1: Berichten controleren
* U komt in de leerlingenlijst
terecht. Merk op dat u hier alle berichten van het volledige schooljaar te zien
krijgt! Het is dus goed mogelijk dat een leerling meerdere keren in deze lijst
voorkomt.
U moet eerst de berichten controleren. Klik hiervoor op de gelijknamige
knop. Op basis van het veld "In wachtrij plaatsen voor
EDISON-zending" in het invoerscherm 'Tijdelijk Onderwijs aan
Huis' voert het programma
een aantal controles uit op uw leerlingenbestand.
U krijgt een lijst met leerlingen bij wie al dan niet fouten werden vastgesteld:
* In de kolom # vindt u het aantal fouten.
* De status geeft aan of er nog problemen zijn met het bericht:
=
niet-gecontroleerd bericht;
=
bericht is reeds verstuurd;
=
bericht bevat geen fouten;
=
bericht bevat nog fouten.
* De laatste kolom 'V' duidt de vestiging aan.
* Moet u een reeds verstuurd bericht opnieuw doorsturen, dan moet u het veld "In wachtrij plaatsen voor EDISON-zending" in het invoerscherm 'Tijdelijk Onderwijs aan Huis' opnieuw aanvinken. Het bericht verschijnt dan opnieuw in de lijst nadat u de berichten terug gecontroleerd hebt.
* Mocht de lijst met berichten te uitgebreid worden, dan kunt u via de zoekfunctie bovenaan de lijst zoeken op naam.
Stap 2: Fouten verbeteren
Om te weten om welke fouten het gaat, klikt u de leerling aan. U krijgt dan
volgende informatie:
Wilt u meer gedetailleerde informatie, dan klikt u op de drie puntjes in de
laatste kolom:
Om de fout te verbeteren klikt u deze aan met de L-muistoets. U komt dan automatisch in het scherm terecht waar u deze fout moet aanpassen.
In dit geval (geen TOAH-adres) moet het veld 'TOaH' aangevinkt worden bij het
betreffende adres.
Stap 3: Berichten opnieuw controleren
Nadat u alle fouten verbeterd hebt, klikt u nogmaals op de knop 'Berichten
(opnieuw) controleren'.
Stap 4: Contactgegevens invullen
Pas als er geen enkele fout meer wordt vastgesteld, zal u het bestand met de inschrijvings- en leerlingengegevens kunnen opbouwen:
U moet wel eerst nog de gegevens van de contactpersoon invullen. Dit
is de persoon die het departement mag contacteren als er vragen zijn
i.v.m. de berichten en is verplicht in te vullen. Voor de naam wordt gekeken
naar de functies die zijn ingevuld op de
schoolfiche (verantwoordelijke EDISON). Indien niet ingevuld kan u het hier zelf
aanvullen.
Standaard
wordt het telefoonnummer van de school genomen. Dit kunt u
uiteraard ook nog wijzigen.
Stap 5: Bestand aanmaken
Klik nu op de knop 'EDISON-bestand aanmaken!'
Dit duurt even waarna u volgend scherm krijgt:
Stap 6: Bestand downloaden
Nu moet het bestand nog worden gedownload. U klikt op "klik hier" en komt in volgend scherm terecht:
Kies voor 'Opslaan'. U komt in volgend scherm:
Het bestand moet opgeslaan worden in de map \EDISON.WIN\TOSEND.
Indien u geen rechten hebt op deze map hebt u twee mogelijkheden. Ofwel slaat u
het bestand op op diskette, memorystick of een andere gegevensdrager en bezorgt u die aan een collega die wel rechten
heeft op Edison. Ofwel slaat u het bestand op in een map op het netwerk
zodat uw collega hier aan kan. Hij/zij moet in
beide gevallen dit bestand langs Windows Verkenner kopiëren naar de map \EDISON.WIN\TOSEND.
Stap 7: Controle-uitprint
Langs menu 'Edison' - 'Edison Controlebestand' kunt u een controle-uitprint maken van de berichten.
Stap 8: Berichten versturen
Nu kunt u het bestand doorsturen met het EDISON-pakket.