Deliberatie-invoer eerste zittijd
[Deliberatie - Voltijds S.O.]

Hier houdt u per leerling de deliberatiegegevens van de eerste zittijd bij.

Voor wie beter is in het onthouden van gezichten dan van namen werd een foto van de leerling voorzien.

Het afdelingsjaar wordt automatisch ingevuld met de gegevens uit de inschrijvingsfiche van de leerling.
Het resultaat kiest u uit de aangeboden lijst. De eenvoudigste manier is om via 'Toekennen attesten/studiebewijzen' aan iedereen een A-attest toe te kennen zodat u enkel bij de leerlingen die dit attest niet behalen het resultaat moet wijzigen.
Er zitten hier een aantal controles achter zodat u bvb. geen B-attest kunt selecteren bij een leerling van het vijfde jaar ASO/KSO/BSO (zie SO 64, punt 8.2).
Het behaald procent wordt automatisch ingevuld indien u met iRapporten werkt (op voorwaarde dat het jaarrapport werd uitgerekend). Wie niet met onze rapportenapplicatie werkt, kan dit ofwel hier individueel invullen, ofwel klassikaal langs menu 'Invoeren procenten'. Het procent wordt afgedrukt op het individueel syntheseblad (punt b) en de mededeling aan de ouders en aan de vorige school.
Indien nadien het resultaat wordt betwist, dan moet u dit veld aanvinken. Het resultaat van de herdeliberatie kan dan ingevoerd worden langs een afzonderlijke menukeuze en er kan hiervan een apart PV worden afgeprint.
Via de knop 'Vakken' kunt u de vakken ingeven waarvoor onvoldoende of zeer zwak gepresteerd werd. Deze gegevens worden afgeprint op het individueel syntheseblad.

Daarronder kunt u via een aantal vrije tekstvelden het resultaat van de deliberatie verder detailleren.
Motivering, advies, waarschuwing, vakantietaken en bijkomende proeven worden afgedrukt op de mededeling aan de ouders (zie Afdrukken lijsten en documenten). De mogelijkheid bestaat om aan het afdelingsjaar gekoppelde vooraf gedefinieerde motiveringen en adviezen uit een lijst te selecteren zodat u niet telkens opnieuw dezelfde tekst moet intikken per individuele leerling.
Commentaar die enkel voor de school bestemd is, tikt u in onder notulen. Ook de gegevens i.v.m. een eventuele stemming zijn enkel voor de school bedoeld (zie Afdrukken deliberatiedocumenten).
Bijkomende proeven kunt u uiteraard slechts ingeven in geval van een uitgestelde beslissing.

Indien de leerling een B-attest behaalt, moet u invullen waarvoor hij/zij geclausuleerd wordt. Klik hiertoe op de knop 'Clausuleringen bewerken'.

Onderaan krijgt u te zien welk getuigschrift/diploma eventueel behaald kan worden indien voldaan wordt aan de vermelde voorwaarden (zie Afdrukken attesten/diploma's/...).
Bij de eerstejaars die hier nog niet over beschikken (zie tabblad 'Getuigschriften' onder 'Personalia (Extra)') is dit dus het getuigschrift basisonderwijs .
Het getuigschrift bedrijfsbeheer , het VIA-attest  en de GIP worden enkel getoond bij leerlingen die ingeschreven zijn in een afdelingsjaar waarin is aangeduid dat deze behaald kunnen worden. U hebt hier wel nog de mogelijkheid om dit per leerling af te vinken. Voor de GIP kunt u nog een aantal extra gegevens invullen (gevolgde onderdelen en commentaar van de jury).

Wie online delibereert, kan via de knoppen onderaan een overzicht oproepen van afwezigheden, schoolhistoriek en begeleiding. Voor wie met ons rapportenprogramma werkt is een bijkomende link voorzien.